در کلاس های رباتیک گروه رباتیک افق

دانش آموزان این آموزش ها را می بینند ؛


ساخت ربات های :

ربات های مکانیکی

تعقیب نور

حل ماز

مسیر یاب (تعقیب خط)

کوادکوپتر

پهباد ها (هواپیمای بدون سرنشین )

هاورکرافت

طراحی آزاد (پروژه های پیشنهادی فراگیران)

و ...

درسرفصل مکانیک :

 در این سرفصل ظاهر ربات طراحی می شود و کارآموز مفهوم هایی همچون تعادل ،  فشار ، مرکز جرم ، مرکز ثقل و .... را ادراک می کند .

با ساز و کار حرکت های چرخ و دنده ، گیربکس ، ریلی و ... آشنا خواهد شد .

ساخت ربات های : جنگجو ، جرثقیل ، فوتبالیست ، تل کابین ، لیف تراک ، و ....

در سر فصل الکترونیک :

ساخت ربات های تعقیب نور، حل ماز ، مسیریاب

آشنایی دقیق با قطعات الکترونیکی

طراحی و اجرای مدار های الکتریکی

تحلیل مدارها

در سرفصل رایانه :

برنامه نویسی میکرو کنترلرها   AVR

       ( کاربردی ترین برنامه  نویسی در صنعت و .... )

آموزش عمومی رایانه

           ( در صورت نیاز و جهت مقاطع پایین سنی )


همچنین :


تمرین خلاقیت

کسب مهارت و استقلال فعالیتی

کارتیمی و گروهی

شرکت در مسابقات استانی و کشوری

شرکت در جشنواره ها

ساخت ربات های مکانیکی

 (ساخت ماشین های گران قیمت با هزینه بسیار پایین تر توسط دانش آموزان دبستانی )

ساخت ربات های نیمه هوشمند

ساخت ربات های هوشمند (برنامه پذیر) 

 

ضرورت یاد گیری رباتیک در چیست ؟


همانطور که می دانید، همگام با پیشرفت های عظیم و سریع علم و صنعت در جهان امروز، حرکت کشور عزیز ما نیز در عرصه صنعت و تکنولوژی شتاب بیشتری گرفته و سعی می شود با بکارگیری علوم مختلف روز در بخش صنعت، کمبودها و عقب ماندگی های موجود برطرف شود. زیرا پیشرفت در بخش های گوناگون صنعت، زمانی حاصل می شود که علوم مرتبط با آن را در اختیار داشته باشیم و نمی توان از نقش موثر دانش در روند شکوفایی صنایع کشور چشم پوشی نمود. از این رو، کاملا واضح است که برای تقویت صنایع، باید افرادی متخصص و آگاه به دانش های گوناگون را تربیت کنیم که این خود وابسته به سرمایه گذاری های کلان در بخش آموزش است. تنها با بها دادن به اموزش است که یادگیری و تولید بومی علم، میسر شده و می توان با تخصصی کردن همه علوم، متخصصانی در سطوح مختلف برای کارهای متنوع در صنعت پرورش داد.

درصنایع گوناگون امروز، ماشین ها و ربات ها نقش ویژه ای داشته و کارخانه های بزرگ به سمت تمام مکانیزه شدن ، اتوماسیون پیش می روند. به همین دلیل، در کشورهای صنعتی کمتر کارخانه مهمی را می توان یافت که در آن از ربات استفاده نشود. پیش بینی می شود که رباتیک یکی از ده صنعت برتر آینده باشد .

کارخانه ها برای افزایش سرعت، کیفیت، دقت و هزینه ی پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در بعضی از قسمت ها که برای انسان خطرناک است، مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و .... ناچار به استفاده از ربات می شوند. به طور اجمالی می توان گفت، مزایای بکارگیری ربات ها در بخش صنعت عبارت است از : افزایش بهره وری، افزایش تولید، بهبود کیفیت کار، افزایش دقت، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی، افزایش سرعت، کاهش هزینه، کاهش ضایعات ، چند منظوره بودن، هوشمند بودن، عدم خستگی و....

مهندسی رباتیک رشته ای است که جهت پاسخ به نیاز صنعت در طراحی، تولید، نگهداری و تعمیرات ربات ها پدید آمده است


                                                                                   


 

باید گفت که پیشرفت و توسعه صنعت در زمینه رباتیک و یا هر بخش دیگری، بدون سرمایه گذاری برای آموزش و گسترش علوم مربوط به آن هرگز میسر نخواهد شد و ما باید برای جبران عقب ماندگی ها و کاستی های رباتیک کشور، به توسعه هرچه بیشتر و هرچه سریع تر دانش رباتیک در مراکز آموزشی خود بپردازیم

بهترین روش گسترش و نهادینه کردن یک علم آن است که آموزش های سازمان یافته ای از آن ارائه گردد تا در زمانی اندک، افراد زیادی آموزش های لازم را دریافت نموده و در مدار آن علم قرارگیرند.

پیشروترین کشور در این زمینه، ژاپن بود که آموزش هایی کلاسیک را در رده های مختلف سنی و تخصصی تدوین کرد و از طریق مدارس، دانشگاه ها، فرهنگسراها، پژوهشکده ها و سایر مراکز علمی آموزشی به جامعه تزریق نمود. حاصل این حرکت هدفمند آن شد که در حال حاضر، ژاپن بالاترین سهم حوزه تجارت جهانی رباتیک را در اختیار دارد